Vrijwilligersbeleid

Zonder vrijwilligers geen Olympia! 

Vrijwilligers maken het mogelijk om onze teams te laten trainen en voetballen, gebruik te kunnen maken van een mooie onderhouden accommodatie, goede voorzieningen te bieden zoals een gezellige bar en schone kleedkamers, verzorgde opleiding en hartelijke ontvangst en om vele (sociale) extra activiteiten te organiseren en/of te faciliteren. Er is de vereniging dan ook veel aan gelegen om de beschikking te hebben over voldoende goed gekwalificeerde en gemotiveerde vrijwilligers. Vele handen maken licht werk, met voldoende vrijwilligers blijft het voor iedereen leuk om actief te zijn en is ook de vereniging minder kwetsbaar als iemand uitvalt.

Op deze websitepagina:

  • korte toelichting en link naar het vrijwilligersbeleid van Olympia
  • vacature overzicht
  • link naar het overzicht van alle bij de vereniging actieve commissies / contactpersonen activiteiten
  • achtergrondinformatie over een aantal taken bij de vereniging
  • aanmeldformulier (aanmelden als nieuwe vrijwilliger en/of wijzigingen doorgeven en/of aanmelden voor een nieuwe taak)
  • informatie over de leden en taken van de vrijwilligerscommissie

Inleiding

Van ieder lid (of ouder van jeugdlid) van Olympia wordt verwacht dat hij of zij een steentje bijdraagt aan de vereniging door actief te zijn als vrijwilliger. Kun of wil je niets doen, dan kan de verplichting worden afgekocht. Maar daar vullen we het werk niet mee in. Dus doe ook mee als vrijwilliger! De vrijwilligerscommissie brengt vacatures onder de aandacht bij (nieuwe) leden die nog niet actief zijn (nog actief moeten worden) of vrijwilligers die een andere taak willen gaan verrichten. Er is een vrijwilligersbeleid ontwikkeld en door de ledenvergadering vastgesteld waar de spelregels in staan. 


Voor de volgende taken zoekt Olympia vrijwilligers:

Vrijwilligerscommissie 

  • lid commissie matchen vrijwilligers & taken (bij voorkeur voor de portefeuille leiders/trainers, ontvangst zondag en schoonmaak ma-vr)
  • een voorzitter (indien mogelijk tevens bestuurslid vrijwilligerszaken)

Jeugdcommissie 

  • voor het nieuwe seizoen 2018/2019 een secretaris, tevens lid van het kernteam en verantwoordelijk voor het afsluiten van de contracten met de trainers en penningmeester Jeugdcommissie

Schoonmaakploeg zaterdagavond

  • 2 medewerkers

Schoonmaakploeg maandagavond / vrijdagochtend

  • 6 medewerkers voor de vrijdagochtend (schoonmaak kantine en keuken)

Toernooicommissie (jeugd)

  • coördinator externe toernooien
  • 6 vrijwilligers per dag voor helpende hand op de toernooidagen 10 mei (Hemelvaart) en 21 mei (Pinkstermaandag tot 14.30 uur). 10 mei kan ook alleen de ochtend of middag. Taken: toezicht parkeren, toegangshek posten, ontvangst, EHBO, bar, omroeper, fotograaf, toezicht, diverse taken buiten zoals fruit snijden en stroopwafels bakken

Barcommissie 

  • roostermaker 'betaalde' krachten voor bezetting in het weekend
  • 'betaalde' krachten en vrijwilligers voor bar en keukenwerkzaamheden
  • medewerker(s) emballage op de maandagochtend 
  • medewerker(s) ontvangst goederen op de woensdagochtend 
  • medewerker(s) voor zelfstandig schoonmaken keukenapparatuur op maandagen

Scheidsrechters 

  • scheidsrechters voor het fluiten van senioren (zondag & zaterdagmiddag 14.30 / 16.15 uur) en wedstrijden junioren (zaterdagmiddag). Begeleiding en inschrijven voor een opleiding (KNVB) zijn mogelijk. 

Gehandicaptendag commissie 

  • leden organisatie / vrijwilligers voor de dag ieder seizoen wordt op de de vrijdag na Hemelvaart Gehandicaptendag georganiseerd. In 2018 de 32ste editie op vrijdag 11 mei. Leden van de De Klup bieden we een feestelijke dag met spelletjes, een lunch en een afsluitende disco. Ramona in 't Hout- Abbenhuis is eerste aanspreekpunt voor de organisatie van deze dag.

Zaterdag Ontvangst

  • 3 medewerkers (een keer per 6 weken een dagdeel dienst willen draaien)

Normen en waarden commissie
  • voorzitter m.i.v. seizoen 2018/2019
  • lid 
  •  



    • OVERZICHT COMMISSIES - contactpersonen / linken naar eigen websitepagina

      Een overzicht van de contactpersonen (voor meer informatie over vacatures) van de verschillende commissies vind je hier: overzicht contactpersonen commissies Meer detail informatie over een aantal vrijwilligerstaken/functies is hieronder te vinden. Zie ook artikel in het clubblad De Olympiaan van februari 2018 over het werk van de vrijwilligerscommissie en openstaande vacatures. 

    vrijwilligersbeleid 


Werkzaamheden

Hier vind je de beschrijving van de vrijwilligerstaken bij Olympia:

 TitelOmschrijving
RedacteurRedactie website
scheidsrechter heren zaterdagFluiten van wedstrijden van een van de vier heren teams op de zaterdag. Aanvang wedstrijden 16.15 of 14.30 uur. Zie verder vacature scheidsrechters senioren.
Organisator Grote Club ActieJaarlijks de grote clubactie organiseren
Organisator toernooienLid toernooicommissie, die zich specifiek bezig houdt met de organisatie van externe toernooien.
Scheidsrechters SeniorenFluiten van wedstrijden van senioren (vanaf 19 jaar).
Toezicht houdersOndersteunen van correct gebruik van de accommodatie op trainingsavonden.
Voetbaltechnische ondersteuningOndersteunen bestuurslid Voetbalzaken en Hoofd Jeugdopleidingen
ScheidsrechtersbegeleiderBegeleiden jeugdscheidsrechters in opleiding
SchoonmakersSchoonmaken Kantine en Kleedkamers op maandag-, vrijdagavond of zaterdagmiddag.
Commissielid Lagere SeniorenOrganisatie van de lagere seniorenteams
Commissielid Normen en WaardenToepassen normen en waardenbeleid van Olympia en monitoren van wedstrijden.
BarmedewerkerBardienst (met uitzondering van de zaterdagochtend)
Commissielid damesvoetbalOpbouwen en begeleiden dames- en meidenvoetbal.
Commissielid VrijwilligersMatchen van vrijwilligers en werkzaamheden. Bijhouden vrijwilligerstaken.
OntvangstOp wedstrijddagen van de jeugd of van de senioren regel je als gastheer of gastvrouw een vlot verloop van de wedstrijden.
Organisator EvenementenOrganiseren van bijvoorbeeld darten, kaarten of een feestavond.
JeugdscheidsrechtersVolwassenen voor het fluiten van wedstrijden van jeugdteams (11-18 jaar).
KlussenOnderhoud van de accommodatie van Olympia (binnen en buiten)
Aanmelden

Met behulp van onderstaand formulier kun je registreren voor vrijwilligerswerk binnen Olympia. Je kunt:
A. je aanmelden voor vrijwilligerswerk,
B. taken die je reeds uitvoert registeren,
C. opgeven dat je kiest voor de extra contributie van €100.

Korte handleiding

Let op: stoppen met vrijwilligerswerk moet je altijd bespreken met de commissie of coördinator van uw vrijwilligerswerk én moet je melden bij Vrijwilligerszaken.

Ben je ingelogd, dan wordt een aantal gegevens alvast ingevuld. Zijn de gegevens gewijzigd, geef dit dat even aan in de toelichting.
In de toelichting kun je ook vermelden welk dagdeel je beschikbaar bent (bijv. bij keuze voor schoonmaak).


 


**Verplicht invullen
Commissie
De vrijwilligerscommissie van Olympia stemt vraag en aanbod van vrijwilligers op elkaar af. De vrijwilligerscommissie heeft een faciliterende functie. De afzonderlijke commissies binnen de vereniging organiseren zelf hun werkzaamheden, maken een planning, roosteren vrijwilligers in en maken hun vacatures kenbaar. De vrijwilligerscommissie gaat vervolgens samen met hen op zoek om de vacatures in te vullen. Aan de basis ligt het vrijwilligersbestand dat is gekoppeld aan de ledenadministratie. Dit bestand proberen we zo actueel mogelijk te houden.

Op dit moment heeft Olympia ca 900 leden. Rekening houdende met vrijgestelde niet spelende leden, broederdienst (binnen een gezin bij meerdere jeugdleden) en leden die hun vrijwilligerstaak afkopen, heeft Olympia ca. 450 actieve vrijwilligers.

Om een goede match te maken staan we voor zoveel mogelijk persoonlijk contact. Heeft u vragen of wilt u zich aanmelden, aarzel dan niet en mail naar vrijwilligers@gcfc-olympia.nl voor een afspraak. De vereniging zal u dankbaar zijn!

De vrijwilligerscommissie bestaat uit:

  • Nadine Smeele 
  • portefeuille: EHBO/BHV, evenementen, bar en onderhoudsploeg
  • Fleur Verhoeff 
  • portefeuille: normen en waarden, pupillenkamp en zaterdag-ontvangst 
  • Angelique Maissan 
  • portefeuille: jeugdtoernooien, schoonmaak zaterdag en scheidsrechters
  • vacature lid 
  • portefeuille: leiders en trainers, zondag-ontvangst, schoonmaak ma-vr
  • vacature voorzitter (tevens lid bestuur)

Momenteel wordt de vrijwilligerscommissie ondersteunt voor ict (verbeteren / vernieuwen koppelingen en administratie) en bijhouden website / contacten leggen in de organisatie. De commissie werkt nauw samen met de coördinatoren van de verschillende commissies / activiteiten en de ledenadministratie. De coördinatoren zijn verantwoordelijk om bij te houden wie bij hen hun vrijwilligerstaak invullen en dit (op verzoek van) terug te koppelen aan de vrijwilligerscommissie. 

Algemeen email adres: vrijwilligers@gcfc-olympia.nl